SEO ondersteuning & advies. Iets voor jouw bedrijf?
SEO inzetten voor je bedrijf kan een enorme stap zijn. Het kost tijd, geld én moeite om je website hoger in Google (of Bing) te laten scoren. De vraag of je dit zelf doet of uitbesteed is hierbij een belangrijke vraag. Daarnaast wil je een idee krijgen de voor en nadelen van SEO en is het goed om te weten wat hier allemaal bij komt kijken. Daarom dit artikel. We leggen uit wat SEO is en wat een gebruikelijke aanpak is voor het al dan niet uitbesteden van SEO aan een bureau.
Wat is SEO?
Wat is het doel?
Wat zijn de voordelen van SEO?
Wat zijn de nadelen van SEO?
De 4 zuilen van SEO
Gebruikelijke aanpak SEO
Wat is SEO?
De term “SEO” is van voor het Google tijdperk. Al in 1997 wordt er geschreven over Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit is het proces van het optimaliseren van een website of pagina om organisch hoger in de resultatenpagina van een zoekmachine te komen. Voorheen waren dit DMoz, Altavista en Yahoo, tegenwoordig zijn Google, Bing, Baidu, Yandex en Youtube de grotere zoekmachines. Door een hogere positie is de verwachting dat er meer organisch verkeer naar een website wordt geleid. Dit zorgt ervoor dat SEO vanuit een commercieel oogpunt interessant want meer verkeer betekent in veel gevallen meer omzet.
SEO staat voor Search Engine Optimization, waar het in de praktijk om draait is de hoeveelheid en de kwaliteit van het verkeer naar een website vergroten via organische zoekresultaten.
Wat is het doel van SEO?
Zoekmachine optimalisatie is geen doel op zichzelf. In vrijwel alle gevallen is de inzet van SEO bedoeld om andere doelen te behalen. Vaak heeft dit met bedrijfsdoelstellingen te maken. Deze doelstellingen zijn voor ieder bedrijf weer anders. De meest voorkomende doelen zijn: meer verkeer, leadgeneratie, branding, sales en reputatiemanagement.
#1 Meer verkeer
Meer verkeer nastreven is meestal van toepassing op websites die leven van advertentie inkomsten. Denk aan kranten en blogs. Door het aantal organische bezoekers te verhogen worden de advertenties op de website vaker gezien, wordt er vaker op de advertenties geklikt en staat er een grotere financiële vergoeding tegenover.
#2 Leadgeneratie
Een logisch tweede doel is leadgeneratie. Hierbij is niet zozeer de hoeveelheid traffic maar de intentie van de gebruiker belangrijk. Lead generatie wordt veelal toegepast in de Business to Business sector. Hierbij wordt SEO ingezet om op specifieke zoekwoorden gevonden te worden.
#3 Branding
Zoekmachine optimalisatie bestaat niet alleen uit zoekwoorden. Het is (gelukkig) meer dan dat. Steeds belangrijker is het om de gebruikerservaring op je website te verbeteren. Wanneer je een merk aan het bouwen bent is hoe mensen je website ervaren van groot belang. Een SEO specialist kan hierbij helpen.
#4 E-commerce sales
Naast leadgeneratie is het vergroten van e-commerce sales het meest toegepaste (commerciële) doel van SEO. De kwaliteit van het verkeer dat je naar een website kan leiden door productpagina’s te optimaliseren is gigantisch. Steeds meer wordt er online gekocht en de verwachting is dat in 2040 zo’n 95% van alle aankopen online zal plaatsvinden.
#5 Reputatie Management
Last but not least, zoekmachine optimalisatie kan ingezet worden voor reputatie management. Dit kan zowel voor bedrijven als personen. Vaak wordt dit gebruikt wanneer er negatief nieuws is gepubliceerd. Door middel van SEO kan dit negatieve nieuws naar de 2e of 3e pagina van Google worden gedrukt waardoor het slechte nieuws minder prominent in de zoekmachine naar voren komt.
Het kan zijn uiteraard zijn dat er meerdere doelen worden nagestreefd. Zo kan je heel goed door middel van branding meer sales willen genereren. Dit is voor elk bedrijf anders en is dan ook niet maar één doel.
Wat zijn de voordelen van SEO?
Zoekmachine optimalisatie zou niet los gezien mogen worden van een grotere inbound of online marketing strategie. Het is één van de onderdelen die samen voor een groter bereik en meer omzet zorgen. Maar SEO heeft wel zo zijn voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ads of Social media advertising.
SEO is blijvend
Zoekmachine optimalisatie past erg goed in een lange termijn strategie. Je hoeft wanneer je een website optimaliseert voor zoekmachines (meestal) niet te verwachten dat er direct een resultaat is. Dit duurt weken, maanden soms jaren om dit te bereiken. Maar heb je dit eenmaal bereikt dan is het verkeer en de daaruit voortkomende omzet stabiel en voor een lange termijn.
SEO zorgt voor relevant verkeer
Veel verkeer naar je website is leuk maar relevant verkeer is leuker. Door in te zetten op het verbeteren van je organische positie op de voor jou waardevolle zoekwoorden zorg je ervoor dat er meer relevant verkeer naar je website komt. Relevant verkeer heeft als voordeel dat het op zoek is naar jouw product of dienst. Dit internetverkeer heeft de eigenschap dat het goed converteert en daarmee het meeste oplevert.
SEO is “gratis”
Is je organische positie verbeterd of heb je die felbegeerde nummer 1 positie op een hoog volume zoekwoord te pakken dan zijn alle bezoekers die via die weg binnenkomen “gratis”.
Echt gratis is het natuurlijk niet. De investering die er aan vooraf is gegaan moet je niet vergeten. Zoekmachine optimalisatie staat daarom bekend als een duurzame investering die zich over een lange periode terugbetaald.
Inzetten op SEO zorgt dus op de lange termijn voor meer relevant verkeer dat je in de basis niks kost. Om hier te komen moet je echter wel rekening houden met een investering. Een hoge positie in Google of Bing krijgen gaat niet vanzelf.
Wat zijn de nadelen van SEO?
Ieder voordeel heeft ook een nadeel, zo ook bij bij zoekmachine optimalisatie. Naast dat er een investering aan vooraf gaat kleven er nog enkele andere nadelen aan inzetten op het verbeteren van je website voor zoekmachines.
SEO is niet 100% meetbaar
Waar je met Google Ads een tot op de letter nauwkeurig rapport kan uitdraaien, daar kan je dit niet met zoekmachine optimalisatie. Google Search Console en Bing Webmaster Tools geven je inzicht in de zoekwoorden, het zoekvolume, het aantal klikken, de CTR en je gemiddelde positie. De zoekwoorden worden echter algemeen gehouden. Hierdoor krijg je nooit een exact antwoord op de vraag welke woorden het beste converteren. Hier heb je Google Ads voor nodig.
SEO is tijdrovend
Wanneer je SEO inzet om hoger in Google te komen, dan is dat vaak een (tergend) langzaam proces. Het kan weken, zo niet maanden duren voordat er zichtbare verandering optreedt als je je richt op bezoekers en omzet. Voor snel resultaat en directe sales kan je beter Google Ads inzetten.
Geen garanties
Een zoekmachine optimalisatie specialist is afhankelijk van het algoritme van de zoekmachine. Hoewel bekend is wat de belangrijkste elementen zijn en waar je op moet letten is het onmogelijk om te voldoen aan alle 200+ factoren die er in het algoritme zijn verwerkt. Dit is één van redenen waarom (bijna) nooit garanties kunnen worden gegeven in het behalen van een bepaalde positie of een bepaalde hoeveelheid verkeer. Laat staan het behalen van een bepaalde omzet.
Kortom, aan SEO kleven wel degelijk nadelen. Naast dat het niet 100% meetbaar is, tijd kost en dat er geen garanties kunnen worden afgegeven is er ook nog een gezonde dosis kennis en verstand nodig om een website goed vindbaar te maken. Een SEO specialist kan hierbij helpen.
De 4 zuilen van SEO
Nu we weten welke voor en nadelen er aan zoekmachine optimalisatie kleven kunnen we verder kijken. SEO is namelijk meer dan alleen het schrijven van een mooie tekst. Om goed vindbaar te worden dien je rekening te houden met vier zuilen die tezamen ervoor zorgen dat jouw website beter wordt gevonden. In het kort zijn techniek, content, autoriteit en de gebruikerservaring. Hoe beter je deze zuilen inricht hoe groter de kans is dat je website voor je gaat werken.
Techniek
Binnen techniek is er een aantal onderdelen die van invloed zijn op jouw rankings binnen een zoekmachine. De meeste van deze onderdelen worden middels een CMS standaard goed ingesteld. Om te bepalen of de techniek van een website op orde is kan je jezelf de volgende vragen stellen:
- Kan een zoekmachine jouw website crawlen?
- Is je website indexeerbaar?
- Is je website responsive?
- Is je website snel?
- Is de URL structuur logisch?
- Zijn alle pagina´s bereikbaar via het menu of de footer
Worden deze antwoorden positief beantwoord dan is er een solide basis gelegd voor een goed vindbare website.
Content
Voor o.a. Google is het er alles aan gelegen dat zij een zo relevant mogelijk resultaat
laten zien op basis van een zoekopdracht. Waar Google in het verleden pagina’s indexeerde gaat zij (waarschijnlijk) steeds meer bewegen naar een passage of antwoord gebaseerde zoekmachine. Dit met als doel jou zo lang mogelijk in de zoekmachine te houden. Je hoeft tenslotte niet meer ‘naar een website’ als de zoekmachine het antwoord op jouw vraag al geeft. Dit neemt niet weg dat jouw content top notch moet zijn om een dergelijk antwoord te geven.
Dit betekent dat er voldoende woorden op de pagina moeten staan zodat een zoekmachine begrijpt waar de pagina over gaat. Er dient structuur in de pagina te zitten middels het gebruik van headers (kopjes) en het bij voorkeur voegje plaatjes en/of video’s toe.
Ideaal is wanneer je content als waardevol wordt beschouwd door je publiek. Schrijf dus niet voor zoekmachines maar voor mensen. Is jouw content waardevol genoeg, dan linken mensen jouw website. Dit is weer relevant voor de volgend zuil.
Autoriteit
De autoriteit van een website wordt niet zozeer bepaalt door een zoekmachine maar eerder door het aantal links die naar een website wijzen. Niet alleen het aantal links speelt hierin een rol maar ook de kwaliteit. Wanneer een website links heeft van andere autoritaire websites, dan wegen die links zwaarder dan links van een minder autoritaire website. Zo kan je je voorstellen dat een link vanuit Belastingdienst.nl meer waarde heeft dan een link vanuit een lokale kapper.
De activiteit die behoort bij het genereren van links heet linkbuilding. Er zijn verschillende technieken die ervoor zorgen dat je waardevolle en minder waardevolle links naar een website. Door te investeren in een technisch goed werkende website, de juiste content en autoriteit stijg je meestal in de zoekresultaten.
Gebruikerservaring
Hoe een gebruiker je website ervaart heeft ook invloed op je positie in de zoekresultaten. Verschillende technische en niet technische metrics zorgen ervoor dat een zoekmachine kan beoordelen of een website een positieve gebruikerservaring heeft. Denk hierbij aan page speed, mobiele bruikbaarheid, layout van een pagina, de bounce rate (vermeend) en de URL structuur.
Gebruikelijke aanpak SEO
Nu we weten welke onderdelen (zuilen) belangrijk om een website hoger in Google te krijgen is de volgende vraag: hoe pak je dit aan? Als bedrijf moet je de overweging maken of je een SEO bureau inschakelt, of je SEO zelf gaat uitvoeren of dat je met begeleiding je website stap voor stap verbeterd.
Een SEO bureau inschakelen
Het voordeel van het inschakelen van een SEO bureau is dat je (in de meeste gevallen) direct te maken krijgt met experts. De resultaten die je van een SEO agency mag verwachten zijn vaak sneller dan wanneer je zelf op onderzoek uitgaat. Hier staat echter wel een investering tegenover. Zoekmachine optimalisatie behoort echter tot een lange termijn strategie en is niet met een paar klikken klaar. Wij werken om die reden met een maandelijkse retainer waarbij er iedere maand veranderingen worden doorgevoerd die de rankings verbeteren.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een bureau nooit alles voor je kan uitvoeren. Samen probeer je een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten met de middelen die je hebt. Hierbij komt 80% van het werk vanuit het bureau en je zal zelf 20% moeten aanleveren wil je de absolute top bereiken.
Zelf je website optimaliseren
Je website zelf voor zoekmachines optimaliseren is heel goed mogelijk. Er zijn diverse toegankelijke online bronnen die waardevolle SEO informatie verschaffen. Denk aan blogs, online cursussen en video instructies op Youtube. Het voordeel van het zelf optimaliseren van je website is dat je al een heel goed beeld hebt van je publiek en de zaken waar naar zij zoeken. Dit helpt je snel verder in het proces. Een nadeel is dat je waarschijnlijk niet het doel hebt om een SEO expert te worden. Daarnaast kost het je waarschijnlijk veel tijd en energie om je bedrijf via deze weg te groeien.
SEO onder begeleiding van een expert
Een derde mogelijkheid om de vindbaarheid van je website te verbeteren is door een SEO expert in te schakelen die jou begeleid in het verbeteren van je website. Dit is een tussenweg. De expert geeft jou op basis van een plan opdrachten die je zelf moet uitvoeren. Doe je dit goed, dan snijdt het mes aan twee kanten. Je leert snel hoe je een website beter vindbaar maakt en je profiteert gelijk van de verbeteringen.
Wil jij meer weten over SEO en wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek.